dinsdag 20 mei 2014

Donkere wolken boven de camino


Datum

20 mei 2014   (dag 4)
VanPuente la Reina
NaarLogrono
Gereden afstand70 km
Totaal gereden afstand248,5 km


Via de auberge kon je in het naast gelegen restaurant voor een pelgrimsprijsje eten. Alleen jammer dat de tv aan stond met stierenvechten. Men zegt, 's lands wijs, 's lands eer, maar ik kan er niet aan wennen. Het is alsof je een kat of hond net zolang loopt te treiteren totdat hij echt boos wordt en dan steek je hem dood. Ik zie geen verschil tussen onze huisdieren en de stieren die gedood worden. Ik ben er maar met mijn rug naar toe gaan zitten. Na het eten een rondje door het prachtige stadje Puente la Reina gelopen en voor ik het wist woonde ik een mis bij. Lastig te volgen maar wat wel mooi was Bon Camino als afsluiting. 's Avonds heeft het gigantisch geonweerd en geregend. Hopelijk alle voorspelde 24mm. Ik was zo moe dat ik zonder oordoppen direct op de slaapzaal in slaap ben gevallen. Zo'n auberge roept weer herinneringen op aan militaire diensttijd toen we altijd op slaapzaal sliepen.

Het begin van de dag was lastig. Het pad was van gebroken puin gemaakt maar men is blijkbaar vergeten het aan te trillen. Met alle regen van afgelopen nacht was het best wel lastig, maar gelukkig werd het al snel beter en kon er eindelijk tempo gemaakt worden. Tussendoor nog even wat drinken in la panadería (bakker) waar ook twee Colombiaanse mountainbikers zaten. Gezellig, maar minder was dat bij terugkomst mijn voorband lek was. Plakken dus en hier zou het qua mechanische pech niet bij blijven vandaag. Ik hoorde al langere tijd een vreemd hoog geluid aan de achterkant van de fiets. Na een grondige inspectie blijkt de velg van mijn achterwiel op heel veel plaatsen gescheurd te zijn. Hiermee is doorrijden onmogelijk, dus ben ik zo snel mogelijk van het onverharde pad afgegaan en via de asfalt weg naar Logrono gegaan alwaar ik een Spaanse Gert Stappenbelt (Apeldoornse Specialized fietsendealer) heb gevonden. Na een uurtje sleutelen op het trottoir voor de winkel was alles overgezet en is de fiets weer in orde. Gelukkig had ik net voor vertrek in verband met mogelijke spaakbreuk het achterwiel compleet uit elkaar gehaald, waardoor het sleutelen nu soepel verliep. Goed voorgevoel gehad. Ondanks de donkere wolken is het de hele dag droog gebleven. De voorspelde regen was gelukkig vannacht al gevallen. Ondanks de pech toch een prima dag gehad. Het fietsen ging vandaag lekker, een mooie omgeving en alle technische problemen kunnen oplossen. Ik zit nu in een heel groot hostel midden in Logrono. Zeer hoog "3 op reis" gehalte. Onderweg zijn er overal waterpunten, waarvan er één wel heel bijzonder is. Bij het klooster van Irache kan je naast water ook je bidon met wijn vullen. Prima rode wijn, gratis.


Pad
Sleutelen

Wijn uit de muur

Donkere wolken boven Logrono


1 opmerking: