donderdag 13 juni 2013

Dag 4

Datum
Van
Naar
Afstand    

13 juni 2013
Stokkum
Geysteren
96 km

Afgelopen nacht heb ik de tent onder een boom gezet en gelukkig werkte mijn idee. De boom functioneerde als een paraplu waardoor de tent niet te nat werd en omdat het ’s nachts warmer was vormde condensatie in de tent ook geen probleem. Goed geslapen dus. Om half zeven werd ik wakker en het dreigde harder te gaan regenen, dus snel alle spullen “droog” inpakken. Lekker bijtijds vetrokken richting Hoog Elten. Zoals de naam al zegt, klimmen, en dat zou vandaag nog vaker gebeuren. In Tolkamer heb ik op mijn gemak ontbeten met uitzicht op de passerende boten. Na het ontbijt op naar het voetveer richting Millingen aan de Rijn. Helaas door het hoge water voer de veerpont niet, dus omrijden over Nijmegen, circa 20 kilometer extra. Zo kan een rivier een behoorlijke hindernis in je reis zijn. Bij Berg en Dal uiteindelijk de route weer opgepakt. Ondanks het dreigende weer bleef het gelukkig nog droog. Pas later in de middag begon het stevig te regenen. Tijdens het schuilen voor de regen in het Pelgrims huis in Smakt (gemeente Venray), dit is een gewoon restaurant, heb ik geprobeerd een B&B te vinden wat helaas niet lukte. Men is niet gewent dat iemand belt voor een kamer voor aankomende nacht of de tarieven waren te hoog naar mijn zin. Na vele pogingen maar verder gegaan en de oude tactiek maar weer van stal gehaald: als een verzopen kat een café binnen stappen en vragen of iemand je kan helpen. En ja hoor, binnen vijf minuten had ik een reservering voor een trekkershut met uitzicht op de Maas voor een schappelijk prijsje. Zoals altijd vertrouwen houden in een goede afloop.
Ondanks de regen, het omfietsen en niet gemakkelijk kunnen vinden van een overnachtingplaats was het weer een prachtige dag.

Als jullie willen weten waar ik mij bevind, dan is dat te vinden onder het tabje “Route”.
De interactieve kaart geeft naast de route ook de overnachtingplaatsen weer.





Ontbijt in Tolkamer met uitzicht op de passerende boten

Wachten op de pont die niet komt.


Waalbrug bij Nijmegen
Uitzicht bij Groesbeek



Nieuwsgierige koe
Lastige passage



Mijn trekkershutje van buiten
En van binnen

2 opmerkingen:

  1. dat vertrouwen komt wel weer vanzelf als je even aan het fietsen bent. Het komt echt altijd goed.
    Blijf genieten. Volgende jaar staat bij mij op de planning om de Maas op te fietsen. Van de Biesbosch naar de bron. Dan zal ik zeker een deel van de route volgen die jij nu volg
    groet
    bertus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henri,
    Om te beginnen de hartelijke groeten van Carla en Jos uit Harderwijk.
    We volgen dagelijks je fiets-avontuur van Pieterburen naar de Pietersberg in Maastricht.
    Gelukkig heb je over het algemeen redelijk goed weer, (hier en daar een buitje en een stukje omfietsen inbegrepen) verloopt de tocht volgens je prachtige verslagen goed.
    We hebben begrepen dat je mogelijk vandaag 15-06 het einddoel zal bereiken.
    Ook leuke foto's heb je toegevoegd aan je dagelijkse verslagen, zoals je trekkershut binnen en buiten, het wachten op de pont die niet komt enz..
    Als wij het moeten inschatten ben je weer erg goed voorbereid voor het grote nieuwe
    avontuur dat je gaat ondernemen.
    Ik wandel erg veel en maak vele kilometers in de week, heb laatst net als jij de pont
    gemist vanwege het hoge water (bij Zalk) tijdens een tocht langs de IJssel van Zwolle naar Kampen.
    Nou Henri, veel succes verder met je tocht, de groeten aan Marjolijn en we blijven je volgen!!

    Carla en Jos.




    We vinden het hartstikke goed

    BeantwoordenVerwijderen